+420 533 306 470 info@tmhklinika.cz
Top Moravia Health
Rehabilitace a masáže
Nadstandardní péče

Bolesti Achillovy šlachy

Achillova šlacha je úponová šlacha tříhlavého svalu bérce a paty, začíná přibližně v polovině lýtkového svalu a vede po zadní straně lýtka až na patu. Achillovka je nejsilnější šlachou lidského těla, která je schopná unést obrovskou zátěž. I přes to, je náchylná ke zranění a bolesti Achillovy šlachy jsou poměrně časté. Správná funkčnost této šlachy je důležitá pro bezproblémovou chůzi a vzpřímené držení těla.

 

Příčiny

Achillova šlacha je náchylná na zhmoždění v důsledku špatného došlapu nebo přímého poškození. V nejvážnějších případech dochází k prasknutí šlachy. Nejčastěji jsou bolesti Achillovky způsobeny zánětem, ke kterému dochází z následujících příčin:

  • Nadměrné dlouhodobé zatěžování
  • Nošení nevhodné obuvi při sportování
  • Nedostatečné protažení před zátěží
  • Nedostatečně vyvinutá nožní klenba, což má za následek vyšší námahu Achillovy šlachy

Projevy

Projevem zhmoždění Achillovy šlachy jsou krevní výroby v oblasti poranění, otok a bolest. Zánět Achillovy šlachy se projevuje postupně. Při dlouhodobém zatěžování lýtkového svalstva se sval začne zkracovat, v důsledku čehož nepůjde natáhnout do původní délky a bude tak přetěžovat Achillovu šlachu, což se projeví bolestí. Bolest se při zánětu stupňuje od bolestí při běhu až po bolesti ve stoji na špičkách.

Léčba

Jakmile se objeví bolest Achillovy šlachy, je nutné zvolit klidový režim, na několik dní vynechat sportovní zátěž a šlachu nezatěžovat. U akutního zhmoždění šlachy je třeba tlumit bolest prášky proti bolesti a otok mastmi a gely. Důležité je včasnou léčbou předejít rozvoji zánětu, který může způsobit chronické bolesti a v konečném důsledku může mít za následek natržení nebo prasknutí šlachy, které lze řešit pouze chirurgickým sešitím šlachy a následnou fixací po dobu min. šestí týdnů.

Rehabilitační cvičení pod dohledem fyzioterapeuta v případě bolestí Achillovy šlachy je zaměřeno na protažení a uvolnění šlachy, posílení lýtkového svalstva tak, aby nebyl na šlachu vyvíjen nadměrný tlak. V případě akutních bolestí může fyzioterapeut aplikovat kinesiotaping, který pomůže redukovat otok, sníží pnutí ve tkáni a urychlí regeneraci.

Prevence

Akutním poraněním Achillovy šlachy nelze zcela zabránit, existuje ale několik způsobů jak předejít vzniku zánětu:

  • Střídání pohybových aktivit s nízkým a vysokým zatěžováním šlachy
  • Protažení šlachy a lýtkového svalstva před sportovním výkonem
  • Postupné zvyšování zatížení
  • Nošení vhodné obuvi, která podporuje nožní klenbu a je dostatečně odpružená
  • Posilování lýtkového svalstva a Achillovy šlachy