+420 533 306 470 info@tmhklinika.cz
Top Moravia Health
Rehabilitace a masáže
Nadstandardní péče

Bolesti zad

Bolesti zad jsou typickým zdravotním problémem dnešní doby. Bolesti zad postihují lidi všech demografických skupin a setkalo se s nimi až 80 % populace. Nicméně pouze čtvrtina těchto bolestí je způsobena skutečným onemocněním páteře (Bechtěrevova choroba, Osteroartóza, atd.), zbytek je důsledkem nevhodného životního stylu, ke kterému patří málo pohybu, jednostranné dlouhodobé přetěžování, práce ve vynucených polohách, apod. Na vinně je i přirozené stárnutí organismu a s tím spojená degenerace struktur pohybového aparátu.

Bolesti zad jsou lokalizovány do oblasti křížové, bederní, hrudní a krční páteře. Bolesti zad ovšem postihují celou páteř a pro její správné fungování v každé své části jsou nezbytné dostatečně silné a uvolněné zádové a břišní svaly, které drží páteř ve vzpřímené poloze a zpevněný tzv. střed těla.

 

Nejčastější problémy

  • Blokáda krční páteře se projevuje ztuhnutím šíje, zablokováním obratlů a následným zatuhnutím okolních svalů.
  • Skřípnutý nerv krční páteře se projevuje mravenčením a sníženou citlivostí ruky.
  • Blokáda zad v kříži.
  • Vyhřezlá ploténka, která je často způsobena prudkým nevhodným pohybem.

Příčiny

Bolesti zad mají nejčastěji původ v nedostatečné funkčnosti hlubokého stabilizačního systému.

  • Spánek na nekvalitní matraci
  • Jednorázové přetížení zádového svalstva
  • Vadné držení těla
  • Sedavé zaměstnání
  • Jednostranná zátěž
  • Nedostatek pohybu
  • Prochladnutí
  • Obezita
  • Psychika a stres

Podrobnější informace na našem blogu.

Léčba

Bolesti zad dokáží člověka vyřadit z běžného fungování na několik týdnů až měsíců a jsou častým důvodem pracovní neschopnosti, proto by se jejich léčbě měla věnovat dostatečná pozornost. Léčba vzniklých bolestí zad může trvat velmi dlouhou dobu, je tedy vhodné zahájit léčbu hned při prvních příznacích těchto potíží.

Prevence

Prevence bolestí zad je zaměřena zejména na úpravu životního stylu a pohybového stereotypu.

  • Nácvik správného sedu, volba kvalitní kancelářské židle a uspořádání pracovního prostoru
  • Věnovat pozornost správnému držení těla
  • Posílení svalů hlubokého stabilizačního systému
  • Do denního režimu zařadit přiměřené množství pohybu, mezi nejvhodnější patří plavání, chůze, běh a cyklistika
  • Výběr správné matrace na spaní